Det börjar med berättelsen om hur Riddy Armans pappa på sin dödsbädd sade sig ha mött Johnny Cash. Det är ett gripande försök att ge en inblick i den mytomspunna lilla skärva av mening som sägs rymmas i språnget mellan liv och död.
Sången (Spirits, angels, or lies) slår också an tonen för Armans debut. Det är en sparsmakad historia stöpt i idel melankoliska countrytroper och med traditionens namnkunniga andar vaksamt svävande över helheten. Men Arman hittar också luftspalter i tonspråket som gör att ingenting här egentligen låter formstöpt.
Mer än någonting annat är Arman är en koncis berättare och förtroendeingivande sångare som med små medel konstruerar musikaliska bottenlager som förmår bära större tyngd än vad ramverket först tycks skvallra om. Släktskapet med likaledes precisa skalder som Kris Kristofferson (Help me make it through the night tolkas fint), Willie Nelson och samtidingar som Courtney Marie Andrews och H.C. McEntire är påtagligt men aldrig övertydligt.
Det bor en rikedom i sångernas skenbara enkelhet. De är melodistarka, engagerande och beständiga nog för att göra debutalbumet till en rätt så förträfflig bekantskap och öppnar dörrarna till ett löftesrikt konstnärskap.
Mark Andersson
Riddy Arman – S/t (La Honda/Border)
Utvalda spår
Half a heart keychain, Spirits, angels, or lies, Both of my hands, Problems of my own.
Lyssna också på
H.C. McEntire – Eno axis
Courtney Marie Andrews – Honest life
Maria McKee – Peddlin’ dreams